IDAG SYDDE JAG TVÅ KJOLAR

image710

Efter skolan tog jag en sväng till Second Hand och kollade efter något som jag kunde sy om. Jag hittade en klänning, väska, kjol och bälte för 100 kr. Klänningen sydde jag om till en kjol innan idag och den blev jättebra! Tack vare den så har jag kommit på hur man gör fina kjolar superenkelt, så nu ska jag sy flera stycken. Den kjolen som jag köpte ska jag även sy om så den blir kortare och mindre.

Om ni vill veta hur man syr en enkel kjol så kommer beskrivningen här:
1. Jag klippte bort kjolen från klänningen, eventuellt så klipper du ut en bit tyg. Storleken beror på hur hög och bred du vill att kjolen ska bli. Med de som jag sydde så spelar det inte så stor roll hur breda de är, för de sitter ändå åt i midjan sen. Jag klippte ut två rektanglar som var ca 59 * 50 cm.
2. Sicksacka runt alla kanter. Det kanske känns onödigt men om man har ett tyg som fransar sig så är det nödvändigt.
3. Sy ihop tyget så att det blir runt, en kjol utan former. Sy på avigsidan och med pressarfoten mot kanten.
4. Bestäm hur mycket du vill ha kvar ovanför resåren och vik ner så mycket som du tror behövs för att få plats med en resår. Jag har vikt ner ca 7 cm.
5. Sy en raksöm för att fästa det du vikt ner. Sy den sömmen med pressarfoten mot kanten som du vikt ner, ej mot den som kommer sticka upp.
6. Sy nu en till raksöm ca 1,5 cm ovan den förra. Det blir fållen som du ska trä resåren genom.
7. Nu är kjolen nästan klar och det enda som fattas är resåren. Gör ett litet hål på insidan av fållen så du kan trä resåren igenom. Använd sedan en säkerhetsnål som du fäster resåren i, så blir det lättare att komma runt. Anpassa resåren efter din kropp och knyt sedan en knut där du tycker att det känns bra.

Jag är inte den bästa på att beskriva, så om någon undrar något är det bara att säga till!

Kommentarer
Postat av: The City

Vad duktig du är! :)

2008-05-05 @ 19:19:37
URL: http://thecity.blogg.se
Postat av: Fanny

jaha, tack :D Många som tycker det är asfult, själv tycker jag att det piggar upp lite. Hihi ;)
Oj vad snygga kjolar, diktigt att sy eget! :D

2008-05-05 @ 19:34:38
URL: http://kallaspinglan.blogg.se
Postat av: Josefin

Svar: coola dom blev :) jag kanske också ska sy en kjol nu ;P fast jag har funderat på att göra en jeansväst haha :D

2008-05-06 @ 17:07:56
URL: http://shadyblonde.blogg.se

SKRIV DIN KOMMENTAR HÄR

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback